Prosečan prihod po korisniku, prosečan prihod po jedinici
Šta je prosečan prihod po jedinici?
Prosečan prihod po korisniku (ARPU) je pokazatelj profitabilnosti koji meri zaradu ostvarenu po aktivnom korisniku ili jedinici. Pokazuje koliki prihod donosi svaki od njegovih korisnika ili pretplatnika. Kompanije obično izračunavaju ARPU na mesečnom nivou da bi tokom vremena utvrdili koliko prosečni korisnik troši na pretplatu / uslugu. Drugim rečima, to je prosečan mesečni prihod Monthly Recurring Revenue (MRR) koji kompanija zarađuje po korisniku.
Najviše ga koriste u telekomunikacijskoj i medijskoj industriji, Saas kompanije (Software-as-a-Service), kompanije koje se bave e-learning-om itd.
ARPU se izračunava kao količnik ukupnih prihoda Total Revenue i broja jedinica, korisnika ili pretplatnika. Investitori i analitičari ARPU koriste da bi ga uporedili sa konkurentima, a menadžment da utvrdi koji proizvodi ili poslovni segmenti su profitabilni, a koji nisu.
Prosečan prihod po jedinici, je ne-GAAP pokazatelj Non-GAAP Earnings.
Formula za izračunavanje prosečnog prihoda po korisniku ARPU
Prosečni prihod po korisniku = Ukupan prihod / Ukupan broj korisnika
Average Revenue per User (ARPU) = Total Revenue / Total number of users
Na primer, ako je ukupan prihod kompanije milion dolara, a broj kupaca 10.000, ARPU je 100 dolara.
ARPU = 1.000.000 dolara / 10.000 kupaca = 100 dolara
Prosečan prihod po korisniku koji plaća ARPPU
Postoji više varijanti u odnosu na osnovnu formulu za izračunavanje ARPU-a, koji ima mnogo nedostataka.
Uobičajena varijacija pokazatelja ARPU je prosečan prihod po korisniku koji plaća, ili ARPPU Average Revenue per Paying User, koji se zasniva na ideji da samo klijenti koji plaćaju treba da budu uključeni u obračun da bi se bolje razumeo pravi iznos potrošnje po korisniku.
Formula za izračunavanje prosečnog prihoda po korisniku koji plaćaju (ARPPU)
ARPPU = Ukupan prihod / Ukupan broj kupaca koji plaćaju
ARPPU = Total Revenue / Total Number of Paying Customers
Primeri prosečnih prihoda po korisniku ARPU i prosečnih prihoda po korisniku koji plaćaju ARPPU
SaaS kompanija koja stiče prihode od pretplate korisnika ima sledeće podatke o proizvodima i kupcima u fiskalnoj godini koja se završila 31.12.2022. (svi podaci su izraženi u hiljadama dolara) kao u donjoju tabeli:
Prosečan prihod po korisniku (ARPU) u 000 USD | |
Prosečna cena mesečne pretplate | 12,5 |
Ukupan broj kupaca koji plaćaju | 400 |
% kupaca na plaćenom planu pretplate | 40% |
Ukupan broj kupaca na freemium planu | 600 |
% kupaca na freemium planu pretplate | 60% |
Ukupan broj kupaca | 1.000 |
Prosečan mesečni prihod od pretplate (MRR) | 5 |
x12 meseci | 12 |
Ukupni godišnji prihod | 60 |
Prosečan prihod po korisniku (ARPU) | 60 |
Prosečan prihod po korisniku koji plaćaju (ARPPU) | 150 |
* freemium plan – neaktivni nalozi – korisnik ima nalog, ali ga ne koristi
Vrednosti ARPU i ARPPU iz tabele su izračunate koršćenjem formula:
Prosečni prihod po korisniku ARPU = Ukupan prihod / Ukupan broj korisnika
Prosečni prihod po korisniku koji plaćaju ARPPU = Ukupan prihod / Ukupan broj kupaca koji plaćaju
ARPU = 60.000 /1.000 = 60 USD
ARPPU= 60.000 / 400 = 150 USD